Het business model: het operating system van je bedrijf.

Het business model: het operating system van je bedrijf

Het business model: het operating system van je bedrijf

Vaak als je de vraag krijgt "wat is je business model?" bedoelt de vrager eigenlijk: "ok, hoe ga je geld verdienen?". Het prijskaartje en het prijsmodel zijn inderdaad een belangrijk onderdeel van je business model. Bij Openfield zien we een business model echter breder dan dat. Prijs is slechts onderdeel van een systeem met meerdere variabelen. Naast prijs zijn volgens ons ook je doelgroep, product of dienst, sales en marketing, distributie en fulfilment en after-sales, service & support een integraal onderdeel van je business model.

Commerciële bedrijven hebben een business model, maar ook organisaties zonder winstoogmerk hebben een business model, al zal dat wellicht minder duidelijk herkenbaar zijn. Echter, ook deze organisaties zullen hun doelen sneller en effectiever bereiken met een duidelijk en breed gedeeld business model.

Welke onderdelen zitten er in een business model?

Je business model is geen eenvoudige invuloefening zoals veel populaire business boeken en het Business Model Canvas doen lijken. Een goed business model vraagt veel denkwerk, veel experimenteren en vooral veel itereren. Alle onderdelen moeten met elkaar in balans zijn. Een verandering in een van de onderdelen kan grote impact hebben op meerdere van de andere onderdelen.

Het belangrijkste uitgangspunt bij het ontwikkelen van een business model: het is geen exacte wetenschap. Het blijft mensenwerk. Wat economen ook zeggen, mensen handelen niet rationeel maar op gevoel. Het is daarom zaak om zoveel mogelijk te testen bij je klanten in het ontwikkelen en finetunen van je business model.

Welke onderdelen zitten er in een businessmodel? We zetten de 6 onderdelen op een rij.

1. De doelgroep en hun probleem

Belangrijkste vraag is voor wie je het allemaal doet: wie is je klant? Is het één homogene groep, of zijn er verschillende segmenten in je doelgroep te onderscheiden? Alle segmenten in je doelgroep kan je beschrijven met hun eigen demografische (of andere feitelijke) gegevens, maar dat is niet wat het verschil maakt. De reden dat je verschillende segmenten moet onderscheiden is omdat verschillende klanten net andere behoeften kunnen hebben ten aanzien van je product. Met andere woorden: hun probleem ziet er net anders uit.

Een probleem moet je breed interpreteren. Het kan daadwerkelijk een actief probleem zijn, een latente behoefte, maar ook een kans om het leven van je doelgroep te veraangenamen. Dat problemen en behoeften van diverse klanten net anders zijn komt door bewuste en onbewuste overtuigingen en aannames, maar ook door de omgeving waar de klant zich in begeeft.

Daarom moet je bij het ontwerpen van een business model altijd beginnen met kwalitatief onderzoek bij potentiële klanten. Je bent op zoek naar net dat stukje kwalitatieve informatie wat niet in cijfers te meten is, maar wat grotendeels de wereld van je klant bepaalt. Openfield begint daarom ieder Business Model Design project met een serie interviews met klanten en potentiële klanten.

2. Product of dienst

Als je hebt vastgesteld dat je beoogde doelgroep een probleem heeft, kan je gaan kijken hoe je dat gaat oplossen. De oplossing kan een fysiek product zijn, maar ook een dienst. Oplossen betekent niet dat je gelijk kan beginnen met produceren. De meest efficiënte manier om een product of dienst te ontwikkelen is om een minimale set specificaties van de oplossing te definiëren: wat zal de oplossing minimaal kunnen en hoe gaat dit het probleem aanpakken? Dit test je bij de doelgroep. Zien ze de oplossing net zoals jij die ziet?

Als je na een aantal testen een minimale set van specificaties hebt gevalideerd kan je de eerste prototypes van je product of dienst ontwikkelen. Als deze ook door de test met klanten komen weet je dat je op de juiste weg bent.

Een ander aspect wat tijdens het ontwikkelen van de oplossing aandacht nodig heeft: wat kost het om het daadwerkelijk te maken? Een duidelijk overzicht van alle kosten van ontwikkeling, productie tot en met distributie (waarover later meer).

3. Prijsmodel

Hoe ga je geld verdienen met je product of dienst en is dat voldoende om winst te maken? Daar waar commerciële bedrijven over het algemeen hun inkomsten verdienen bij hun klanten, zijn voor organisaties zonder winstoogmerk nog veel meer modellen denkbaar, zoals subsidies, sponsoring, een ambassadeursnetwerk etc.

Net als bij je product, weet je van te voren niet of het prijskaartje (de hoogte van de prijs) en prijsmodel zal aanslaan bij je klanten. Zeker het prijsmodel moet je eerst testen voor je het grootschalig gaat implementeren. Voorbeelden van prijsmodellen zijn een eenmalige betaling, een abonnementsvorm, huren, pay-as-you-go etc.

Testen van het prijskaartje en het prijsmodel doe je idealiter tegelijk met een eerste of tweede prototype van je product of dienst. De prijs is namelijk een integraal onderdeel van je oplossing en heeft grote invloed op de kwaliteitsperceptie van de doelgroep.

4. Sales en marketing

Als je weet wat de oplossing gaat zijn en je weet hoe je alle kosten terug gaat verdienen is het tijd om de sales en marketingorganisatie in te richten: het bereiken, binnenhalen en behouden van klanten.

Een efficiënte en effectieve sales en marketing operatie volgt een duidelijk gedefinieerde merkpositonering. Zoals eerder aangegeven, klanten (ook zakelijke klanten) handelen niet louter rationeel. De meeste mensen volgen onbewust een proces voor ze tot aankoop overgaan. Door deze decision-journey in kaart te brengen weet je wanneer de klant behoefte heeft aan wat voor soort informatie en weet je wanneer een klant mogelijk bereid is om je product te kopen.

Een slimme sales en marketing organisatie vormt zich rondom de decision-journey en voegt zich naar de klant. Sales gaat niet over sales, maar over je nieuwe klanten. Lees ook meer over onze marketingconcepten.

5. Distributie en fulfilment

Hoe zorg je ervoor dat je product of dienst bij je klant komt? Welke onderdelen ga je zelf doen, en welke onderdelen besteed je uit? Als je een online bedrijf hebt zijn er bijvoorbeeld vele fulfilment bedrijven die je graag helpen. Maar wellicht wil je dat juist zelf doen om een betere service te bieden of persoonlijke touch toe te voegen.

Ondanks de vele online modellen is het in veel markten heel gewoon om met dealers en distributienetwerken te werken. Zeker bij business-to-business markten, waar persoonlijke aandacht en op maat gemaakte oplossingen belangrijk zijn, is dit nog steeds zeer gangbaar. De dealer of distributeur vertegenwoordigt jouw merk in een (deel van) de markt. Vooral bij internationale expansie kan het erg helpen om een vertegenwoordiger te hebben met lokale marktkennis, een lokaal netwerk en die de lokale taal spreekt.

6. Aftersales, Service & Support

Nadat je product of dienst geleverd is, is je klant nog steeds je klant. Hoe zorg je ervoor dat die persoon een tevreden klant blijft? Bij problemen en vragen over het product of dienst moet je klant bij je terecht kunnen.

Het spreekt voor zich dat je graag tevreden klanten wil hebben, maar ook niet tevreden klanten kunnen zeer waardevol zijn voor je bedrijf of organisatie. Niet tevreden klanten kunnen je precies vertellen waar het volgens hun aan schort in het product of de andere onderdelen van het business model. En dat is gouden input om je bedrijf en business model te verbeteren.

De service en support afdeling is bij de meeste bedrijven de enige afdeling waar direct contact is met de eindgebruiker. Service en support is dus geen kostenpost, maar een belangrijke bron voor innovatie.

Business model innovation

En over innovatie: permanente verandering is de enige constante. Dat geldt ook voor de omgeving waar je met je organisatie of bedrijf actief bent. Wensen en eisen van klanten veranderen. Er komen nieuwe concurrenten bij of er worden innovaties geïntroduceerd waardoor jouw product helemaal niet meer relevant is. Daarom moet ook je business model mee kunnen veranderen met de omgeving: Business Model Innovation.

Je moet regelmatig zelf actief naar buiten treden om te kijken of je aannames over de markt, trends en ontwikkelingen nog kloppen en of ze nog relevant zijn.

Relatie met propositie en merkpositionering

Een goed business model staat niet op zichzelf, maar volgt een duidelijke merkpositionering is de basis voor een scherpe productstrategie. Merkpositionering werkt als een kompas voor de gehele organisatie, van het ontwikkelen van het product tot en met de support afdeling. Maar het vormt ook een ijkpunt voor je klanten. Dankzij een duidelijke propositie en merkpositionering begrijpen ze in no-time wat ze aan je hebben. En dat geldt trouwens ook voor nieuwe collega's.

Lees hier meer over onze kijk op merkpositionering en productstrategie.

Meer weten over hoe business modellen voor jouw organisatie kunnen werken?
Neem contact op met Joost.

Vaak als je de vraag krijgt "wat is je business model?" bedoelt de vrager eigenlijk: "ok, hoe ga je geld verdienen?". Het prijskaartje en het prijsmodel zijn inderdaad een belangrijk onderdeel van je business model. Bij Openfield zien we een business model echter breder dan dat. Prijs is slechts onderdeel van een systeem met meerdere variabelen. Naast prijs zijn volgens ons ook je doelgroep, product of dienst, sales en marketing, distributie en fulfilment en after-sales, service & support een integraal onderdeel van je business model.

Commerciële bedrijven hebben een business model, maar ook organisaties zonder winstoogmerk hebben een business model, al zal dat wellicht minder duidelijk herkenbaar zijn. Echter, ook deze organisaties zullen hun doelen sneller en effectiever bereiken met een duidelijk en breed gedeeld business model.

Welke onderdelen zitten er in een business model?

Je business model is geen eenvoudige invuloefening zoals veel populaire business boeken en het Business Model Canvas doen lijken. Een goed business model vraagt veel denkwerk, veel experimenteren en vooral veel itereren. Alle onderdelen moeten met elkaar in balans zijn. Een verandering in een van de onderdelen kan grote impact hebben op meerdere van de andere onderdelen.

Het belangrijkste uitgangspunt bij het ontwikkelen van een business model: het is geen exacte wetenschap. Het blijft mensenwerk. Wat economen ook zeggen, mensen handelen niet rationeel maar op gevoel. Het is daarom zaak om zoveel mogelijk te testen bij je klanten in het ontwikkelen en finetunen van je business model.

Welke onderdelen zitten er in een businessmodel? We zetten de 6 onderdelen op een rij.

1. De doelgroep en hun probleem

Belangrijkste vraag is voor wie je het allemaal doet: wie is je klant? Is het één homogene groep, of zijn er verschillende segmenten in je doelgroep te onderscheiden? Alle segmenten in je doelgroep kan je beschrijven met hun eigen demografische (of andere feitelijke) gegevens, maar dat is niet wat het verschil maakt. De reden dat je verschillende segmenten moet onderscheiden is omdat verschillende klanten net andere behoeften kunnen hebben ten aanzien van je product. Met andere woorden: hun probleem ziet er net anders uit.

Een probleem moet je breed interpreteren. Het kan daadwerkelijk een actief probleem zijn, een latente behoefte, maar ook een kans om het leven van je doelgroep te veraangenamen. Dat problemen en behoeften van diverse klanten net anders zijn komt door bewuste en onbewuste overtuigingen en aannames, maar ook door de omgeving waar de klant zich in begeeft.

Daarom moet je bij het ontwerpen van een business model altijd beginnen met kwalitatief onderzoek bij potentiële klanten. Je bent op zoek naar net dat stukje kwalitatieve informatie wat niet in cijfers te meten is, maar wat grotendeels de wereld van je klant bepaalt. Openfield begint daarom ieder Business Model Design project met een serie interviews met klanten en potentiële klanten.

2. Product of dienst

Als je hebt vastgesteld dat je beoogde doelgroep een probleem heeft, kan je gaan kijken hoe je dat gaat oplossen. De oplossing kan een fysiek product zijn, maar ook een dienst. Oplossen betekent niet dat je gelijk kan beginnen met produceren. De meest efficiënte manier om een product of dienst te ontwikkelen is om een minimale set specificaties van de oplossing te definiëren: wat zal de oplossing minimaal kunnen en hoe gaat dit het probleem aanpakken? Dit test je bij de doelgroep. Zien ze de oplossing net zoals jij die ziet?

Als je na een aantal testen een minimale set van specificaties hebt gevalideerd kan je de eerste prototypes van je product of dienst ontwikkelen. Als deze ook door de test met klanten komen weet je dat je op de juiste weg bent.

Een ander aspect wat tijdens het ontwikkelen van de oplossing aandacht nodig heeft: wat kost het om het daadwerkelijk te maken? Een duidelijk overzicht van alle kosten van ontwikkeling, productie tot en met distributie (waarover later meer).

3. Prijsmodel

Hoe ga je geld verdienen met je product of dienst en is dat voldoende om winst te maken? Daar waar commerciële bedrijven over het algemeen hun inkomsten verdienen bij hun klanten, zijn voor organisaties zonder winstoogmerk nog veel meer modellen denkbaar, zoals subsidies, sponsoring, een ambassadeursnetwerk etc.

Net als bij je product, weet je van te voren niet of het prijskaartje (de hoogte van de prijs) en prijsmodel zal aanslaan bij je klanten. Zeker het prijsmodel moet je eerst testen voor je het grootschalig gaat implementeren. Voorbeelden van prijsmodellen zijn een eenmalige betaling, een abonnementsvorm, huren, pay-as-you-go etc.

Testen van het prijskaartje en het prijsmodel doe je idealiter tegelijk met een eerste of tweede prototype van je product of dienst. De prijs is namelijk een integraal onderdeel van je oplossing en heeft grote invloed op de kwaliteitsperceptie van de doelgroep.

4. Sales en marketing

Als je weet wat de oplossing gaat zijn en je weet hoe je alle kosten terug gaat verdienen is het tijd om de sales en marketingorganisatie in te richten: het bereiken, binnenhalen en behouden van klanten.

Een efficiënte en effectieve sales en marketing operatie volgt een duidelijk gedefinieerde merkpositonering. Zoals eerder aangegeven, klanten (ook zakelijke klanten) handelen niet louter rationeel. De meeste mensen volgen onbewust een proces voor ze tot aankoop overgaan. Door deze decision-journey in kaart te brengen weet je wanneer de klant behoefte heeft aan wat voor soort informatie en weet je wanneer een klant mogelijk bereid is om je product te kopen.

Een slimme sales en marketing organisatie vormt zich rondom de decision-journey en voegt zich naar de klant. Sales gaat niet over sales, maar over je nieuwe klanten. Lees ook meer over onze marketingconcepten.

5. Distributie en fulfilment

Hoe zorg je ervoor dat je product of dienst bij je klant komt? Welke onderdelen ga je zelf doen, en welke onderdelen besteed je uit? Als je een online bedrijf hebt zijn er bijvoorbeeld vele fulfilment bedrijven die je graag helpen. Maar wellicht wil je dat juist zelf doen om een betere service te bieden of persoonlijke touch toe te voegen.

Ondanks de vele online modellen is het in veel markten heel gewoon om met dealers en distributienetwerken te werken. Zeker bij business-to-business markten, waar persoonlijke aandacht en op maat gemaakte oplossingen belangrijk zijn, is dit nog steeds zeer gangbaar. De dealer of distributeur vertegenwoordigt jouw merk in een (deel van) de markt. Vooral bij internationale expansie kan het erg helpen om een vertegenwoordiger te hebben met lokale marktkennis, een lokaal netwerk en die de lokale taal spreekt.

6. Aftersales, Service & Support

Nadat je product of dienst geleverd is, is je klant nog steeds je klant. Hoe zorg je ervoor dat die persoon een tevreden klant blijft? Bij problemen en vragen over het product of dienst moet je klant bij je terecht kunnen.

Het spreekt voor zich dat je graag tevreden klanten wil hebben, maar ook niet tevreden klanten kunnen zeer waardevol zijn voor je bedrijf of organisatie. Niet tevreden klanten kunnen je precies vertellen waar het volgens hun aan schort in het product of de andere onderdelen van het business model. En dat is gouden input om je bedrijf en business model te verbeteren.

De service en support afdeling is bij de meeste bedrijven de enige afdeling waar direct contact is met de eindgebruiker. Service en support is dus geen kostenpost, maar een belangrijke bron voor innovatie.

Business model innovation

En over innovatie: permanente verandering is de enige constante. Dat geldt ook voor de omgeving waar je met je organisatie of bedrijf actief bent. Wensen en eisen van klanten veranderen. Er komen nieuwe concurrenten bij of er worden innovaties geïntroduceerd waardoor jouw product helemaal niet meer relevant is. Daarom moet ook je business model mee kunnen veranderen met de omgeving: Business Model Innovation.

Je moet regelmatig zelf actief naar buiten treden om te kijken of je aannames over de markt, trends en ontwikkelingen nog kloppen en of ze nog relevant zijn.

Relatie met propositie en merkpositionering

Een goed business model staat niet op zichzelf, maar volgt een duidelijke merkpositionering is de basis voor een scherpe productstrategie. Merkpositionering werkt als een kompas voor de gehele organisatie, van het ontwikkelen van het product tot en met de support afdeling. Maar het vormt ook een ijkpunt voor je klanten. Dankzij een duidelijke propositie en merkpositionering begrijpen ze in no-time wat ze aan je hebben. En dat geldt trouwens ook voor nieuwe collega's.

Lees hier meer over onze kijk op merkpositionering en productstrategie.

Meer weten over hoe business modellen voor jouw organisatie kunnen werken?
Neem contact op met Joost.

Vaak als je de vraag krijgt "wat is je business model?" bedoelt de vrager eigenlijk: "ok, hoe ga je geld verdienen?". Het prijskaartje en het prijsmodel zijn inderdaad een belangrijk onderdeel van je business model. Bij Openfield zien we een business model echter breder dan dat.
Prijs is slechts onderdeel van een systeem met meerdere variabelen. Naast prijs zijn volgens ons ook je doelgroep, product of dienst, sales en marketing, distributie en fulfilment en after-sales, service & support een integraal onderdeel van je business model.

Commerciële bedrijven hebben een business model, maar ook organisaties zonder winstoogmerk hebben een business model, al zal dat wellicht minder duidelijk herkenbaar zijn. Echter, ook deze organisaties zullen hun doelen sneller en effectiever bereiken met een duidelijk en breed gedeeld business model.

Welke onderdelen zitten er in een business model?

Je business model is geen eenvoudige invuloefening zoals veel populaire business boeken en het Business Model Canvas doen lijken. Een goed business model vraagt veel denkwerk, veel experimenteren en vooral veel itereren. Alle onderdelen moeten met elkaar in balans zijn. Een verandering in een van de onderdelen kan grote impact hebben op meerdere van de andere onderdelen.

Het belangrijkste uitgangspunt bij het ontwikkelen van een business model: het is geen exacte wetenschap. Het blijft mensenwerk. Wat economen ook zeggen, mensen handelen niet rationeel maar op gevoel. Het is daarom zaak om zoveel mogelijk te testen bij je klanten in het ontwikkelen en finetunen van je business model.

Welke onderdelen zitten er in een business model? We zetten de 6 onderdelen op een rij.

1. De doelgroep en hun probleem

Belangrijkste vraag is voor wie je het allemaal doet: wie is je klant? Is het één homogene groep, of zijn er verschillende segmenten in je doelgroep te onder-scheiden? Alle segmenten in je doelgroep kan je beschrijven met hun eigen demografische (of andere feitelijke) gegevens, maar dat is niet wat het verschil maakt. De reden dat je verschillende segmenten moet onderscheiden is omdat verschillende klanten net andere behoeften kunnen hebben ten aanzien van je product. Met andere woorden: hun probleem ziet er net anders uit.

Een probleem moet je breed interpreteren. Het kan daadwerkelijk een actief probleem zijn, een latente behoefte, maar ook een kans om het leven van je doelgroep te veraangenamen. Dat problemen en behoeften van diverse klanten net anders zijn komt door bewuste en onbewuste overtuigingen en aannames, maar ook door de omgeving waar de klant zich in begeeft.

Daarom moet je bij het ontwerpen van een business model altijd beginnen met kwalitatief onderzoek bij potentiële klanten. Je bent op zoek naar net dat stukje kwalitatieve informatie wat niet in cijfers te meten is, maar wat grotendeels de wereld van je klant bepaalt.
Openfield begint daarom ieder Business Model Design project met een serie interviews met klanten en potentiële klanten.

2. Product of dienst

Als je hebt vastgesteld dat je beoogde doelgroep een probleem heeft, kan je gaan kijken hoe je dat gaat oplossen.
De oplossing kan een fysiek product zijn, maar ook een dienst. Oplossen betekent niet dat je gelijk kan beginnen met produceren. De meest efficiënte manier om een product of dienst te ontwikkelen is om een minimale set specificaties van de oplossing te definiëren: wat zal de oplossing minimaal kunnen en hoe gaat dit het probleem aanpakken? Dit test je bij de doelgroep. Zien ze de oplossing net zoals jij die ziet?

Als je na een aantal testen een minimale set van specificaties hebt gevalideerd kan je de eerste prototypes van je product of dienst ontwikkelen. Als deze ook door de test met klanten komen weet je dat je op de juiste weg bent.

Een ander aspect wat tijdens het ontwikkelen van de oplossing aandacht nodig heeft: wat kost het om het daad-werkelijk te maken? Een duidelijk overzicht van alle kosten van ontwikkeling, productie tot en met distributie (waarover later meer).

3. Prijsmodel

Hoe ga je geld verdienen met je product of dienst en is dat voldoende om winst te maken? Daar waar commerciële bedrijven over het algemeen hun inkomsten verdienen bij hun klanten, zijn voor organisaties zonder winstoogmerk nog veel meer modellen denkbaar, zoals subsidies, sponsoring, een ambassadeursnetwerk etc.

Net als bij je product, weet je van te voren niet of het prijskaartje (de hoogte van de prijs) en prijsmodel zal aanslaan bij je klanten. Zeker het prijsmodel moet je eerst testen voor je het grootschalig gaat implementeren. Voorbeelden van prijs-modellen zijn een eenmalige betaling, een abonnementsvorm, huren, pay-as-you-go etc.

Testen van het prijskaartje en het prijs-model doe je idealiter tegelijk met een eerste of tweede prototype van je product of dienst. De prijs is namelijk een integraal onderdeel van je oplossing en heeft grote invloed op de kwaliteitsperceptie van de doelgroep.

4. Sales en marketing

Als je weet wat de oplossing gaat zijn en je weet hoe je alle kosten terug gaat verdienen is het tijd om de sales en marketingorganisatie in te richten: het bereiken, binnenhalen en behouden van klanten.

Een efficiënte en effectieve sales en marketing operatie volgt een duidelijk gedefinieerde merkpositonering. Zoals eerder aangegeven, klanten (ook zakelijke klanten) handelen niet louter rationeel.
De meeste mensen volgen onbewust een proces voor ze tot aankoop overgaan.
Door deze decision-journey in kaart te brengen weet je wanneer de klant behoefte heeft aan wat voor soort informatie en weet je wanneer een klant mogelijk bereid is om je product te kopen.

Een slimme sales en marketing organisatie vormt zich rondom de decision-journey en voegt zich naar de klant. Sales gaat niet over sales, maar over je nieuwe klanten. Lees ook meer over onze marketingconcepten.

5. Distributie en fulfilment

Hoe zorg je ervoor dat je product of dienst bij je klant komt? Welke onderdelen ga je zelf doen, en welke onderdelen besteed je uit? Als je een online bedrijf hebt zijn er bijvoorbeeld vele fulfilment bedrijven die je graag helpen. Maar wellicht wil je dat juist zelf doen om een betere service te bieden of persoonlijke touch toe te voegen.

Ondanks de vele online modellen is het in veel markten heel gewoon om met dealers en distributienetwerken te werken.
Zeker bij business-to-business markten, waar persoonlijke aandacht en op maat gemaakte oplossingen belangrijk zijn, is dit nog steeds zeer gangbaar. De dealer of distributeur vertegenwoordigt jouw merk in een (deel van) de markt. Vooral bij internationale expansie kan het erg helpen om een vertegenwoordiger te hebben met lokale marktkennis, een lokaal netwerk en die de lokale taal spreekt.

6. Aftersales, Service & Support

Nadat je product of dienst geleverd is, is je klant nog steeds je klant. Hoe zorg je ervoor dat die persoon een tevreden klant blijft? Bij problemen en vragen over het product of dienst moet je klant bij je terecht kunnen.

Het spreekt voor zich dat je graag tevreden klanten wil hebben, maar ook niet tevreden klanten kunnen zeer waardevol zijn voor je bedrijf of organisatie. Niet tevreden klanten kunnen je precies vertellen waar het volgens hun aan schort in het product of de andere onderdelen van het business model. En dat is gouden input om je bedrijf en business model te verbeteren.

De service en support afdeling is bij de meeste bedrijven de enige afdeling waar direct contact is met de eindgebruiker. Service en support is dus geen kostenpost, maar een belangrijke bron voor innovatie.

Business model innovation

En over innovatie: permanente verandering is de enige constante. Dat geldt ook voor de omgeving waar je met je organisatie of bedrijf actief bent. Wensen en eisen van klanten veranderen. Er komen nieuwe concurrenten bij of er worden innovaties geïntroduceerd waardoor jouw product helemaal niet meer relevant is.
Daarom moet ook je business model mee kunnen veranderen met de omgeving: Business Model Innovation.

Je moet regelmatig zelf actief naar buiten treden om te kijken of je aannames over de markt, trends en ontwikkelingen nog kloppen en of ze nog relevant zijn.

Relatie met propositie en merkpositionering

Een goed business model staat niet op zichzelf, maar volgt een duidelijke merkpositionering is de basis voor een scherpe productstrategie. Merkpositionering werkt als een kompas voor de gehele organisatie, van het ontwikkelen van het product tot en met de support afdeling. Maar het vormt ook een ijkpunt voor je klanten. Dankzij een duidelijke propositie en merkpositionering begrijpen ze in no-time wat ze aan je hebben. En dat geldt trouwens ook voor nieuwe collega's.

Lees hier meer over onze kijk op merkpositionering en productstrategie.

Meer weten over hoe business modellen voor jouw organisatie kunnen werken?
Neem contact op met Joost.

Openfield
Minrebroederstraat 5, 3512 GS, Utrecht

KvKno: 72810386 - BTWno. NL859244866B01
IBAN: NL41KNAB0257813527
Neem contact met ons op

© 2018 Openfield

Openfield
Minrebroederstraat 5 
3512 GS Utrecht
KvKno: 72810386 - BTWno. NL859244866B01
IBAN: NL41KNAB0257813527
Neem contact met ons op

© 2018 Openfield

Openfield | Business & Brand Innovation