Het marketingconcept: de ultieme beleving voor klanten

Het marketingconcept: de ultieme beleving voor klanten 

Het marketingconcept: de ultieme beleving voor klanten

 

Bij marketing denken veel mensen aan reclame, oftewel ‘marketingcommunicatie’. Het aan de man brengen van producten is inderdaad een belangrijk en zichtbaar onderdeel van de marketingactiviteiten. Maar feitelijk hebben we het dan slechts over één van de vier marketing-P’s: promotie. Bij Openfield kijken we vanuit een breder perspectief naar marketing. Een marketingconcept is voor ons de concrete invulling van een contact-moment met een (potentiële) klant.

De invulling van marketing is de laatste jaren pragmatischer geworden. Het schrijven van uitgebreide marketingplannen is terecht uit de gratie. De marketingactiviteiten van moderne organisaties komen steeds vaker tot stand vanuit een iteratief design thinking proces: snel inzichten in behoeften ophalen, high-level concepten ontwikkelen en deze vervolgens testen en verbeteren.

Ook zien we dat de nadruk van marketingactiviteiten meer bij bestaande klanten komt te liggen, in plaats van de voortdurende jacht op nieuwe prospects. Daarmee heeft marketing ook grote invloed op nieuwe disciplines als ‘service design’ en vooral ‘customer experience’. 

Waarde voor je klanten

Marketing draait om het zoeken naar waarde voor je klanten. De behoeften van de klant staan centraal en het is essentieel om goed te begrijpen welke waarde je kunt toevoegen. Wat wil een klant nou echt? En waarom? Dat zijn de meest fundamentele vragen waar je bij het ontwikkelen van een marketingconcept antwoorden op moet krijgen (net als bij het ontwikkelen van een business model, merkpositionering, of waardepropositie).

Bij Openfield vinden we deze antwoorden met een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Op basis van aannames stellen we klantprofielen of persona’s op. Tegen wie praten we? Welke klussen proberen deze personen te klaren? Wat staat in de weg om dat voor elkaar te krijgen? En wat kan het klaren van de klus ze opleveren?

Vervolgens testen we de aannames in exploratieve gesprekken met consumenten. In veel gevallen doorlopen we in detail het daadwerkelijke aankoopproces. Deze interviews leveren altijd een berg aan specifieke inzichten op over opvattingen, intenties en beweegredenen. Vervolgens passen we kwantitatieve onderzoeksmethoden toe om te analyseren of specifieke inzichten ook algemene geldigheid hebben.

De Decision Journey

Moderne marketing gaat volgens Openfield over decision journeys van (potentiële) klanten en het ontwikkelen van concepten om hen voortdurend verder te helpen in hun besluitvormingsproces (voor, tijdens en na aankoop van een product of dienst). Het in kaart brengen van zo’n decision journey helpt organisaties om te begrijpen welke stappen prospects en klanten gaan nemen en hoe ze geholpen kunnen worden bij hun keuzes.

Er bestaan veel generieke ‘journey maps’ en ‘journey canvases’, maar onze ervaring is dat elke situatie om een specifieke invulling vraagt. Wel wijs je altijd touchpoints en moments of truth aan waar je als organisatie invloed op uit kunt oefenen. Dit zijn de uitgangspunten voor de te ontwikkelen marketingconcepten.

Marketingconcepten

Wanneer je de decision journeys van je doelgroepen in kaart hebt gebracht (en hebt getest, en waar nodig, verbeterd), weet je waar je kunt helpen om consumenten positief te stimuleren in hun aankoopproces. Je kunt touchpoints invullen met concrete marketingconcepten en ervoor zorgen dat de totale klantbeleving zo optimaal mogelijk wordt.

Belangrijk bij de ontwikkeling van marketingconcepten is dat deze niet alleen relevant zijn voor klanten, maar dat ze ook passen bij je merk. Een scherpe merkpositionering dient daarom als kompas voor het invullen van de marketingconcepten.

Meer weten over hoe jij de ultieme beleving voor jouw klanten kunt realiseren? 
Neem contact op met David.


Bij marketing denken veel mensen aan reclame, oftewel ‘marketingcommunicatie’. Het aan de man brengen van producten is inderdaad een belangrijk en zichtbaar onderdeel van de marketingactiviteiten. Maar feitelijk hebben we het dan slechts over één van de vier marketing-P’s: Promotie. Bij Openfield kijken we vanuit een breder perspectief naar marketing. 
Een marketingconcept is voor ons de concrete invulling van een contactmoment met een (potentiële) klant. 

De invulling van marketing is de laatste jaren pragmatischer geworden. Het schrijven van uitgebreide marketingplannen is terecht uit de gratie. De marketingactiviteiten van moderne organisaties komen steeds vaker tot stand vanuit een iteratief design thinking proces: snel inzichten in behoeften ophalen, high-level concepten ontwikkelen en deze vervolgens testen en verbeteren.

Ook zien we dat de nadruk van marketingactiviteiten meer bij bestaande klanten komt te liggen, in plaats van de voortdurende jacht op nieuwe prospects. Daarmee heeft marketing ook grote invloed op nieuwe disciplines als ‘service design’ en vooral ‘customer experience’.

Waarde voor je klanten

Marketing draait om het zoeken naar waarde voor je klanten.
De behoeften van de klant staan centraal en het is essentieel om goed te begrijpen welke waarde je kunt toevoegen. Wat wil een klant nou echt? En waarom? Dat zijn de meest fundamentele vragen waar je bij het ontwikkelen van een marketingconcept antwoorden op moet krijgen (net als bij het ontwikkelen van een business model, merkpositionering, of waardepropositie).

Bij Openfield vinden we deze antwoorden met een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Op basis van aannames stellen we klantprofielen of persona’s op. Tegen wie praten we? Welke klussen proberen deze personen te klaren? Wat staat in de weg om dat voor elkaar te krijgen? En wat kan het klaren van de klus ze opleveren?

Vervolgens testen we de aannames in exploratieve gesprekken met consumenten. In veel gevallen doorlopen we in detail het daadwerkelijke aankoopproces. Deze interviews leveren altijd een berg aan specifieke inzichten op over opvattingen, intenties en beweegredenen. Vervolgens passen we kwantitatieve onderzoeks-methoden toe om te analyseren of specifieke inzichten ook algemene geldigheid hebben.

De Decision Journey

Moderne marketing gaat volgens Openfield over decision journeys van (potentiële) klanten en het ontwikkelen van concepten om hen voortdurend verder te helpen in hun besluitvormingsproces (voor, tijdens en na aankoop van een product of dienst). Het in kaart brengen van zo’n decision journey helpt organisaties om te begrijpen welke stappen prospects en klanten gaan nemen en hoe ze geholpen kunnen worden bij hun keuzes.

Er bestaan veel generieke ‘journey maps’ en ‘journey canvases’, maar onze ervaring is dat elke situatie om een specifieke invulling vraagt. Wel wijs je altijd touchpoints en moments of truth aan waar je als organisatie invloed op uit kunt oefenen. Dit zijn de uitgangspunten voor de te ontwikkelen marketingconcepten.

Marketingconcepten

Wanneer je de decision journeys van je doelgroepen in kaart hebt gebracht (en hebt getest, en waar nodig, verbeterd), weet je waar je kunt helpen om consumenten positief te stimuleren in hun aankoopproces. Je kunt touchpoints invullen met concrete marketingconcepten en ervoor zorgen dat de totale klantbeleving zo optimaal mogelijk wordt.

Belangrijk bij de ontwikkeling van marketingconcepten is dat deze niet alleen relevant zijn voor klanten, maar dat ze ook passen bij je merk. Een scherpe merkpositionering dient daarom als kompas voor het invullen van de marketingconcepten.

Meer weten over hoe jij de ultieme beleving voor jouw klanten kunt realiseren? Neem contact op met David.

 

Bij marketing denken veel mensen aan reclame, oftewel ‘marketing-communicatie’. Het aan de man brengen van producten is inderdaad een belangrijk en zichtbaar onderdeel van de marketing-activiteiten. Maar feitelijk hebben we het dan slechts over één van de vier marketing-P’s: Promotie.
Een marketingconcept is voor ons de concrete invulling van een contactmoment met een (potentiële) klant. 

De invulling van marketing is de laatste jaren pragmatischer geworden. Het schrijven van uitgebreide marketingplannen is terecht uit de gratie. De marketing-activiteiten van moderne organisaties komen steeds vaker tot stand vanuit een iteratief design thinking proces: snel inzichten in behoeften ophalen, high-level concepten ontwikkelen en deze vervolgens testen en verbeteren.

Ook zien we dat de nadruk van marketingactiviteiten meer bij bestaande klanten komt te liggen, in plaats van de voortdurende jacht op nieuwe prospects. Daarmee heeft marketing ook grote invloed op nieuwe disciplines als ‘service design’ en vooral ‘customer experience’.

Waarde voor je klanten

Marketing draait om het zoeken naar waarde voor je klanten. De behoeften van de klant staan centraal en het is essentieel om goed te begrijpen welke waarde je kunt toevoegen. Wat wil een klant nou echt? En waarom? Dat zijn de meest fundamentele vragen waar je bij het ontwik-kelen van een marketingconcept antwoorden op moet krijgen (net als bij het ontwikkelen van een business model, merkpositionering of waardepropositie).

Bij Openfield vinden we deze antwoorden met een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Op basis van aannames stellen we klant-profielen op. Tegen wie praten we? Welke klussen proberen deze personen te klaren? Wat staat in de weg om dat voor elkaar te krijgen? En wat kan het klaren van de klus ze opleveren?

Vervolgens testen we de aannames in exploratieve gesprekken met consumenten. In veel gevallen door-lopen we in detail het daadwerkelijke aankoopproces. Deze interviews leveren altijd een berg aan specifieke inzichten op over opvattingen, intenties en beweegredenen. Vervolgens passen we kwantitatieve onderzoeks-methoden toe om te analyseren of specifieke inzichten ook algemene geldigheid hebben.

De Decision Journey

Moderne marketing gaat volgens Openfield over decision journeys van (potentiële) klanten en het ontwikkelen van concepten om hen voortdurend verder te helpen in hun besluitvormings-proces (voor, tijdens en na aankoop van een product of dienst). Het in kaart brengen van zo’n decision journey helpt organisaties om te begrijpen welke stappen prospects en klanten gaan nemen en hoe ze geholpen kunnen worden bij hun keuzes.

Er bestaan veel generieke ‘journey maps’ en ‘journey canvases’, maar onze ervaring is dat elke situatie om een specifieke invulling vraagt. Wel wijs je altijd touchpoints en moments of truth aan waar je als organisatie invloed op uit kunt oefenen. Dit zijn de uitgangspunten voor de te ontwikkelen marketingconcepten.

Marketingconcepten

Wanneer je de decision journeys van je doelgroepen in kaart hebt gebracht (en hebt getest, en waar nodig, verbeterd), weet je waar je kunt helpen om consumenten positief te stimuleren in hun aankoop-proces. Je kunt touchpoints invullen met concrete marketingconcepten en ervoor zorgen dat de totale klantbeleving zo optimaal mogelijk wordt.

Belangrijk bij de ontwikkeling van marketingconcepten is dat deze niet alleen relevant zijn voor klanten, maar dat ze ook passen bij je merk. Een scherpe merkpositionering dient daarom als kompas voor het invullen van de marketingconcepten.

Meer weten over hoe jij de ultieme beleving voor jouw klanten kunt realiseren? 
Neem contact op met David.

Openfield
Minrebroederstraat 5, 3512 GS, Utrecht

KvKno: 72810386 - BTWno. NL859244866B01
IBAN: NL41KNAB0257813527
Neem contact met ons op

© 2018 Openfield

Openfield
Minrebroederstraat 5 
3512 GS Utrecht
KvKno: 72810386 - BTWno. NL859244866B01
IBAN: NL41KNAB0257813527
Neem contact met ons op

© 2018 Openfield

Openfield | Business & Brand Innovation