Merkpositionering: het kompas voor je hele organisatie

Merkpositionering: het kompas voor je hele organisatie

Merkpositionering: het kompas voor je hele organisatie


Waar wil je dat iemand als eerste aan denkt bij het horen of zien van je merk?

Bij het positioneren van een merk bepaal je welke breinpositie je wilt innemen bij je doelgroep. Een scherpe en krachtige merkpositionering is relevant voor je doelgroep, geloofwaardig vanuit je organisatie en onderscheidend ten opzichte van concurrerende merken. Daarnaast is het belangrijk dat een merkpositionering duurzaam is: de sterkste merken houden jarenlang vast aan dezelfde positionering. Een goed voorbeeld is Volvo dat sinds haar oprichting in 1927 consistent dezelfde breinpositie van beschermen/ veiligheid heeft opgebouwd.

Een belangrijke voorwaarde voor een merkpositionering is dat deze nauw aansluit bij de strategische doelen en business modellen van de organisatie.

Het Merkkompas

Er bestaan talloze modellen om een merkpositionering helder te beschrijven en makkelijk overdraagbaar te maken. We zien echter dat sommige modellen zoveel elementen bevatten dat het onnodig ingewikkeld wordt.

Bij Openfield houden we het graag simpel en overzichtelijk. We hebben daarom zelf een Merkkompas canvas ontwikkeld met alleen de basisingrediënten voor het bouwen van een sterk en consistent merk. Het resultaat is een merkpositionering waar de hele organisatie mee aan de slag kan.

Merkpositionering & storytelling

We ontwikkelen het Merkkompas altijd in combinatie met een merkverhaal of elevator pitch. Hoe vertel je iemand op een feestje kernachtig waar je merk voor staat? Dit verhaal moet origineel en makkelijk door te vertellen zijn. Het moet om een duidelijk (en essentieel) conflict draaien en kort uiteenzetten hoe het merk haar doelgroep helpt om dit conflict op te lossen. Het merkverhaal moet helpen om de merkpositionering intern en extern tot leven te brengen en te verankeren.

Een sterke en krachtige merkpositionering zorgt ervoor dat medewerkers zich verbonden voelen en geïnspireerd worden. En het zorgt ervoor dat klanten en prospects zich aangetrokken voelen tot het merk.

Als je een sterk en geliefd merk wilt bouwen zorg je ervoor dat de merkpositionering als kompas dient voor de hele organisatie, Het moet z’n uitwerking vinden in visuele merkidentiteit, organisatiecultuur, producten en services, marketingconcepten en alle denkbare vormen van merkcommunicatie.

Meer weten over het aanscherpen van de merkpositionering van jouw organisatie?
Neem contact op met David.

Waar wil je dat iemand als eerste aan denkt bij het horen of zien van je merk?

Bij het positioneren van een merk bepaal je welke breinpositie je wilt innemen bij je doelgroep. Een scherpe en krachtige merkpositionering is relevant voor je doelgroep, geloofwaardig vanuit je organisatie en onderscheidend ten opzichte van concurrerende merken. Daarnaast is het belangrijk dat een merkpositionering duurzaam is: de sterkste merken houden jarenlang vast aan dezelfde positionering. Een goed voorbeeld is Volvo dat sinds haar oprichting in 1927 consistent dezelfde breinpositie van beschermen/ veiligheid heeft opgebouwd.

Een belangrijke voorwaarde voor een merkpositionering is dat deze nauw aansluit bij de strategische doelen en business modellen van de organisatie.

Het Merkkompas

Er bestaan talloze modellen om een merkpositionering helder te beschrijven en makkelijk overdraagbaar te maken. We zien echter dat sommige modellen zoveel elementen bevatten dat het onnodig ingewikkeld wordt.

Bij Openfield houden we het graag simpel en overzichtelijk. We hebben daarom zelf een Merkkompas canvas ontwikkeld met alleen de basisingrediënten voor het bouwen van een sterk en consistent merk. Het resultaat is een merkpositionering waar de hele organisatie mee aan de slag kan.

Merkpositionering & storytelling

We ontwikkelen het Merkkompas altijd in combinatie met een merkverhaal of elevator pitch. Hoe vertel je iemand op een feestje kernachtig waar je merk voor staat? Dit verhaal moet origineel en makkelijk door te vertellen zijn. Het moet om een duidelijk (en essentieel) conflict draaien en kort uiteenzetten hoe het merk haar doelgroep helpt om dit conflict op te lossen. Het merkverhaal moet helpen om de merkpositionering intern en extern tot leven te brengen en te verankeren.

Een sterke en krachtige merkpositionering zorgt ervoor dat medewerkers zich verbonden voelen en geïnspireerd worden. En het zorgt ervoor dat klanten en prospects zich aangetrokken voelen tot het merk.

Als je een sterk en geliefd merk wilt bouwen zorg je ervoor dat de merkpositionering als kompas dient voor de hele organisatie, Het moet z’n uitwerking vinden in visuele merkidentiteit, organisatiecultuur, producten en services, marketingconcepten en alle denkbare vormen van merkcommunicatie.

Meer weten over het aanscherpen van de merkpositionering van jouw organisatie? Neem contact op met David.

Waar wil je dat iemand als eerste aan denkt bij het horen of zien van je merk?

Bij het positioneren van een merk bepaal je welke breinpositie je wilt innemen bij je doelgroep. Een scherpe en krachtige merkpositionering is relevant voor je doelgroep, geloofwaardig vanuit je organisatie en onderscheidend ten opzichte van concurrerende merken. Daarnaast is het belangrijk dat een merkpositionering duurzaam is: de sterkste merken houden jarenlang vast aan dezelfde positionering. Een goed voorbeeld is Volvo dat sinds haar oprichting in 1927 consistent dezelfde breinpositie van beschermen/ veiligheid heeft opgebouwd.

Een belangrijke voorwaarde voor een merkpositionering is dat deze nauw aansluit bij de strategische doelen en business modellen van de organisatie.

Het Merkkompas

Er bestaan talloze modellen om een merkpositionering helder te beschrijven en makkelijk overdraagbaar te maken. We zien echter dat sommige modellen zoveel elementen bevatten dat het onnodig ingewikkeld wordt.

Bij Openfield houden we het graag simpel en overzichtelijk. We hebben daarom zelf een Merkkompas canvas ontwikkeld met alleen de basisingrediënten voor het bouwen van een sterk en consistent merk. Het resultaat is een merkpositionering waar de hele organisatie mee aan de slag kan.

Merkpositionering & storytelling

We ontwikkelen het Merkkompas altijd in combinatie met een merkverhaal of elevator pitch. Hoe vertel je iemand op een feestje kernachtig waar je merk voor staat? Dit verhaal moet origineel en makkelijk door te vertellen zijn. Het moet om een duidelijk (en essentieel) conflict draaien en kort uiteenzetten hoe het merk haar doelgroep helpt om dit conflict op te lossen. Het merkverhaal moet helpen om de merkpositionering intern en extern tot leven te brengen en te verankeren.

Een sterke en krachtige merkpositionering zorgt ervoor dat medewerkers zich verbonden voelen en geïnspireerd worden. En het zorgt ervoor dat klanten en prospects zich aangetrokken voelen tot het merk.

Als je een sterk en geliefd merk wilt bouwen zorg je ervoor dat de merkpositionering als kompas dient voor de hele organisatie, Het moet z’n uitwerking vinden in visuele merkidentiteit, organisatiecultuur, producten en services, marketingconcepten en alle denkbare vormen van merkcommunicatie.

Meer weten over het aanscherpen van de positionering van jouw organisatie?
Neem contact op met David.

Openfield
Minrebroederstraat 5, 3512 GS, Utrecht

KvKno: 72810386 - BTWno. NL859244866B01
IBAN: NL41KNAB0257813527
Neem contact met ons op

© 2018 Openfield

Openfield
Minrebroederstraat 5 
3512 GS Utrecht
KvKno: 72810386 - BTWno. NL859244866B01
IBAN: NL41KNAB0257813527
Neem contact met ons op

© 2018 Openfield

Openfield | Business & Brand Innovation