Wat is een propositie?

Wat is een propositie?

Wat is een propositie?

Een propositie is de belofte die je als organisatie doet aan je (potentiële) klanten. Goed ontwikkelde proposities (of waardeproposities) worden steeds belangrijker. Ten eerste omdat de aandacht van mensen vluchtiger wordt. Je hebt een paar seconden om uit te uitleggen waarom een potentiële klant langer moet blijven om meer te weten te komen over je product of dienst.
Daarnaast is een propositie belangrijk omdat er heel veel andere bedrijven en organisaties zijn die min of meer hetzelfde aanbieden als jij. Hoe zorg jij dat je opvalt en uniek blijft?

Een goede propositie is op te delen in drie elementen

1. Het product versus het probleem
Hoe lost het product of de dienst een probleem op of hoe verbetert het product of de dienst de situatie van de klant? Niet alle producten of diensten, zeker echte innovaties, lossen een bestaand probleem op. Het kan zijn dat je met het product een latente behoefte bedient of dat

2. Waarom jouw organisatie?
De tweede vraag die beantwoord moet worden is waarom de klant juist bij jou moet kopen. Het is belangrijk dat de klant ziet dat je geloofwaardig bent en dat het product inderdaad iets is wat alleen jij zo goed kan aanbieden. Uiteindelijk koopt een klant zelden alleen je product, maar een stukje van je organisatie.

3. Specifieke voordelen.
Indien nodig legt je propositie met specifieke features uit wat uniek is aan het product of dienst. Het kan gaan over technische details die heel belangrijk zijn voor een klant, maar het kan ook een hele scherpe prijs zijn.

Een propositie is dus in eerste instantie gericht op je klanten. Dat betekent dat je je propositie moet verwoorden en verbeelden in de taal en context van je klanten. Openfield ontwikkelt proposities daarom vanuit grondig behoefte- en klantonderzoek. In deze fase vinden we de belangrijkste (latente) behoeftes, maar leren we ook hoe klanten in jouw bedrijfstak handelen en denken zodat we proposities daar op kunnen aanpassen.

Proposities en merkbelofte

Een goede propositie komt voort uit de overkoepelende belofte van een merk en heeft een direct verband met de positionering. Zo maakt maakt Volvo bijvoorbeeld de merkbelofte van veiligheid waar met auto's zoals de V60 (wat een totaalpropositie is), maar ook met innovatieve technologie zoals Active Safety (een deelpropositie). Daarnaast hebben ze de belofte van veiligheid in de autoindustrie geclaimd door er jaren aan vast te houden en steeds nieuwe proposities te introduceren die de belofte waarmaken.

Lees hier ook meer over merkpositionering

Meer weten over het ontwikkelen van jouw propositie?
Neem contact op met Joost.

Een propositie is de belofte die je als organisatie doet aan je (potentiële) klanten. Goed ontwikkelde proposities (of waardeproposities) worden steeds belangrijker. Ten eerste omdat de aandacht van mensen vluchtiger wordt. Je hebt een paar seconden om uit te uitleggen waarom een potentiële klant langer moet blijven om meer te weten te komen over je product of dienst.
Daarnaast is een propositie belangrijk omdat er heel veel andere bedrijven en organisaties zijn die min of meer hetzelfde aanbieden als jij. Hoe zorg jij dat je opvalt en uniek blijft?

Een goede propositie is op te delen in drie elementen

1. Het product versus het probleem

Hoe lost het product of de dienst een probleem op of hoe verbetert het product of de dienst de situatie van de klant? Niet alle producten of diensten, zeker echte innovaties, lossen een bestaand probleem op. Het kan zijn dat je met het product een latente behoefte bedient of dat

2. Waarom jouw organisatie?

De tweede vraag die beantwoord moet worden is waarom de klant juist bij jou moet kopen. Het is belangrijk dat de klant ziet dat je geloofwaardig bent en dat het product inderdaad iets is wat alleen jij zo goed kan aanbieden. Uiteindelijk koopt een klant zelden alleen je product, maar een stukje van je organisatie.

3. Specifieke voordelen.

Indien nodig legt je propositie met specifieke features uit wat uniek is aan het product of dienst. Het kan gaan over technische details die heel belangrijk zijn voor een klant, maar het kan ook een hele scherpe prijs zijn.

Een propositie is dus in eerste instantie gericht op je klanten. Dat betekent dat je je propositie moet verwoorden en verbeelden in de taal en context van je klanten. Openfield ontwikkelt proposities daarom vanuit grondig behoefte- en klantonderzoek. In deze fase vinden we de belangrijkste (latente) behoeftes, maar leren we ook hoe klanten in jouw bedrijfstak handelen en denken zodat we proposities daar op kunnen aanpassen.

Proposities en merkbelofte

Een goede propositie komt voort uit de overkoepelende belofte van een merk en heeft een direct verband met de positionering. Zo maakt maakt Volvo bijvoorbeeld de merkbelofte van veiligheid waar met auto's zoals de V60 (wat een totaalpropositie is), maar ook met innovatieve technologie zoals Active Safety (een deelpropositie). Daarnaast hebben ze de belofte van veiligheid in de autoindustrie geclaimd door er jaren aan vast te houden en steeds nieuwe proposities te introduceren die de belofte waarmaken.

Lees hier ook meer over merkpositionering

Meer weten over het ontwikkelen van jouw propositie?
Neem contact op met Joost.

Een propositie is de belofte die je als organisatie doet aan je (potentiële) klanten. Goed ontwikkelde proposities (of waardeproposities) worden steeds belangrijker. Ten eerste omdat de aandacht van mensen vluchtiger wordt. Je hebt een paar seconden om uit te uitleggen waarom een potentiële klant langer moet blijven om meer te weten te komen over je product of dienst.
Daarnaast is een propositie belangrijk omdat er heel veel andere bedrijven en organisaties zijn die min of meer hetzelfde aanbieden als jij. Hoe zorg jij dat je opvalt en uniek blijft?

Een goede propositie is op te delen in drie elementen

1. Het product versus het probleem.

Hoe lost het product of de dienst een probleem op of hoe verbetert het product of de dienst de situatie van de klant? Niet alle producten of diensten, zeker echte innovaties, lossen een bestaand probleem op.
Het kan zijn dat je met het product een latente behoefte bedient of dat

2. Waarom jouw organisatie?

De tweede vraag die beantwoord moet worden is waarom de klant juist bij jou moet kopen. Het is belangrijk dat de klant ziet dat je geloofwaardig bent en dat het product inderdaad iets is wat alleen jij zo goed kan aanbieden. Uiteindelijk koopt een klant zelden alleen je product, maar een stukje van je organisatie.

3. Specifieke voordelen.

Indien nodig legt je propositie met specifieke features uit wat uniek is aan het product of dienst. Het kan gaan over technische details die heel belangrijk zijn voor een klant, maar het kan ook een hele scherpe prijs zijn.

Een propositie is dus in eerste instantie gericht op je klanten.
Dat betekent dat je je propositie moet verwoorden en verbeelden in de taal en context van je klanten. Openfield ontwikkelt proposities daarom vanuit grondig behoefte- en klantonderzoek. In deze fase vinden we de belangrijkste (latente) behoeftes,
maar leren we ook hoe klanten in jouw bedrijfstak handelen en denken zodat we proposities daar op kunnen aanpassen.

Proposities en merkbelofte

Een goede propositie komt voort uit de overkoepelende belofte van een merk en heeft een direct verband met de positionering. Zo maakt maakt Volvo bijvoorbeeld de merkbelofte van veiligheid waar met auto's zoals de V60 (wat een totaalpropositie is),
maar ook met innovatieve technologie zoals Active Safety (een deel-propositie). Daarnaast hebben ze de belofte van veiligheid in de autoindustrie geclaimd door er jaren aan vast te houden en steeds nieuwe proposities te introduceren die de belofte waarmaken.

Lees hier ook meer over merkpositionering →

Meer weten over het ontwikkelen van jouw propositie?
Neem contact op met Joost.

Openfield
Minrebroederstraat 5, 3512 GS, Utrecht

KvKno: 72810386 - BTWno. NL859244866B01
IBAN: NL41KNAB0257813527
Neem contact met ons op

© 2018 Openfield

Openfield
Minrebroederstraat 5 
3512 GS Utrecht
KvKno: 72810386 - BTWno. NL859244866B01
IBAN: NL41KNAB0257813527
Neem contact met ons op

© 2018 Openfield

Openfield | Business & Brand Innovation